11 345 19

Автомобилната империя на г-н Ли или как ни завладяват китайците

Радослав Славчев

Чували ли сте за китайските автомобили Geely? Сега ще ви разкажем за империята на един китаец, който методично и поетапно завладява европейските и световни автомобилни пазари. Става дума за г-н Ли Шуфу, който през 1986-а, на 23 години, основава фабрика за производство на хладилници. Бизнесът потръгва добре и след няколко години г-н Ли решава да инвестира в мототехника. Започва производство на скутери и мотопеди за китайския пазар и през 1997-а компанията му Geely се превръща в основен производител на мотопеди в Поднебесната държава. Постепенно се стига и до производството на автомобил. Първият такъв се появява през 1998 година и прилича на Mercedes.

Следва стандартният период на производство на некачествени и евтини автомобили, които обаче носят огромни печалби на г-н Ли. През 2014-а продажбите на автомобили с марката Geely достигат 1.25 млн за година, а ръстът им се изчислява на над 60%. Това превръща Geely в една от най-бързо развиващите се компании в отрасъла. В момента марката е в тройката най-популярни в Китай, като пред нея са само VW и Honda. До този растеж обаче Ли стига по друг път. Той не прави съвместно дружество с някоя известна автомобилна компания, както правят останалите китайски автомобилни фирми, а решава да инвестира в различни компании от бранша.

Така от една страна придобива технологии, а от друга печалбата му се увеличава. През 2009-а купува австралийският производител на автоматични трансмисии DSI за $40 млн., а година по-късно се случва едно знаково събитие. Zhejiang Geely Holding Group купува от Ford компанията Volvo, като сумата за сделката е почти два милиарда долара, което се оказва много, дори и за г-н Ли. По това време Ли решава да сключи брак по сметка, като се жени за сестрата на съпругата на Си Дзинпин - настоящ председател на КНР. Говори се, че сделката с Ford става и с поддръжката на китайското правителство. Г-н Ли излиза доста далновиден и не се намесва в работата на шведските специалисти.

Той осигурява инвестиции, а шведите правят коли. Така продажбите на колите с марка Volvo се увеличават драстично - от 373 000 през 2010-а до почти 600 000 през 2017-а. Идеята е чрез новите технологии от Volvo, марката Geely да се намести на пазарите в Европа. И инвазията започва с младежката марка Lync&Co, моделите на която са проектирани в Швеция в нов инженерен център CEVT (China Euro Vehicle Technology). Междувременно, през 2013 холдингът Geely става пълноценен собственик на компанията Manganese Bronze, занимаваща се с производството на легендарните лондонски таксита London Taxi International.

Следват $300 млн инвестиции и производството на хибридно такси TX, което се прави с възли и агрегати от Volvo в новия завод на концерна в Ковънтри. Компанията е преименувана на London Electric Vehicle Company и освен таксита се предвижда и пускането на цяла серия от "цивилни" електромобили за Европа. Паралелно с това г-н Ли пуска съвместно с Kandi и каршеринг сервиз. Инвазията на Шифу не спира до тук. Миналата година той придобива 49,9% от акциите на Proton, както и контролният пакет за марката Lotus. Ли инвестира и в подмарката на Volvo, наречена Polestar, която има за цел да прави автомобилите на бъдещето - електромобили и хибриди.

Миналата година Geely купува и стартъп компанията Terrafugia, която се занимава с разработката на летящи коли, както и 8.2% от групата Volvo AB - най-големият производител на камиони и автобуси, владеещ Renault Trucks, Mack и няколко автобусни марки. И ако ви се струва, че 8.2% от акциите за $3.3 млрд. е много висока цена, то дръжте се здраво. Инвазията на г-н Ли продължава. В началото на тази година Ли Шуфу купи 9.7% от акциите на концерна Daimler AG за… $9 млрд! Така бившият производител на хладилници продължава да гради една от най-големите автомобилни империи в света и паралено с това да завладява основна част от икономиката на Европа.



Коментари

Коментарите са сортирани от стари към нови
  • Караиванов
    Отговор
    1 13:20  03.09.18
    Супер интересна статия. За съжаление ще ни завладеят много скоро китайците. При това само с икономическа война.

    Коментиран от #3, #17

  • Иванов
    Отговор
    2 13:23  03.09.18
    Този Ли, току виж купил и Лада! Какво ще правим тогава ние русофилите? Слава Китай???

    Коментиран от #7, #12

  • Миро
    Отговор
    3 13:23  03.09.18

    До коментар #1 от "Караиванов":

    Да материалът е много добър. ще ни завладеят и не само нас, а и цяла Европа, че и целият свят
  • Гост
    Отговор
    4 13:32  03.09.18
    купуват китайците, земеделска земя във Франция (наскоро писнаха местните), соларни паркове, всичко което става за инвестиране го превземат рано или късно.

  • hmhmhm
    Отговор
    5 13:35  03.09.18
    Един ден се сетил , че може да се ожени по сметка за племенницата на китайския президент и му се получило - умник ! Нещо белия конец прозира !

    Коментиран от #9

  • гост
    Отговор
    6 13:41  03.09.18
    Миналата седмица Форд направиха първата стъпка като взеха кола на китайските си партньори и я пуснаха под марката на Форд. Съвсем скоро всички други производители, помогнали на партньорите си от Китай да се развият на достатъчно ниво, ще правят същото. Защото една китайска кола произведена според китайските изисквания и закони, конкертно този сув на Форд, струва 7х.долара. Корпоративните печалбари точат лиги по такива сделки, какво като реките в Китай са червени, хората ходят с маски по улиците и властва робовкадеския труд.
  • гост
    Отговор
    7 13:52  03.09.18

    До коментар #2 от "Иванов":

    Лада отдавна я купиха Рено-Нисан , та ще трябва направо тях да купи , ама няма да е скоро , хахаха , има достатъчно закъсали немци преди тях !!
  • Morgoth
    Отговор
    8 13:54  03.09.18
    Няма какво друго да се очаква от втората по сила икономика в света, освен да заеме полагащото и се място. Инвазията на Китай ще продължава.
  • гост
    Отговор
    9 13:57  03.09.18

    До коментар #5 от "hmhmhm":

    Не за племенницата , а за балдъзата , ама все там , то това даже не е за пари , а за не го закача китайското ДС , щото там всички големи фирми са на отчет !!
  • Чайна майна
    Отговор
    10 14:12  03.09.18
    Да, умни са китайците. Вместо да трупат нищо незначещи хартийки (все пак те са ги измислили), те си купуват активи по света и току виж, светът станал китайски...
  • .......
    Отговор
    11 14:28  03.09.18
    ...... С две думи не си купувайте вече и волво че тея китайчета
  • Зевса
    Отговор
    12 14:58  03.09.18

    До коментар #2 от "Иванов":

    Като не можеш да кажеш нищо умно, по-добре си трай и разчитай на соросоидната си премия! Купи си американска кола! Те са най-добрите!
  • инвазия
    Отговор
    13 15:12  03.09.18
    Поне вече няма да се притеснявате, че частите ви не са оригинални ;)
  • Пламен
    Отговор
    14 16:39  03.09.18
    А който се е заинтересувал сериозно от марката, ако иска да види в ЮТюб репортажите от Московския автосалон. Да види и другите китайци - Лифан, Хавейл(ГУолл), ГММС, ДЖАК, Чери и т.н.
  • Гост
    Отговор
    15 20:55  03.09.18
    Ванга го е казала много отдавна, че жълтите ще завладеят света.

  • Чанкай Ши
    Отговор
    16 00:43  04.09.18
    Средният пьт е правилният,залитания ляво- дясно са пагубни.Това е икономическа философия наследена от Лао Дзь!
  • сашо
    Отговор
    17 08:47  04.09.18

    До коментар #1 от "Караиванов":

    Дано не ги изпреваряш руските ушанки. Че сме им сърбали попарата.
  • Дес
    Отговор
    18 11:23  04.09.18
    Коалицията Русия - Китай, ще се превърне в сила управляваща света. Само въпрос на време.
  • Ники
    Отговор
    19 14:04  05.09.18
    Да викам си тоя , па егати бизнесмена ... а той бил баджанак на президента ...

Напиши коментар:


Публикувай