Last news in Fakti

21 Февруари, 2012 18:35 2 059 1

Готвят протест срещу „убийството“ на математическите гимназии

  • математически гимназии-
  • образование-
  • закон-
  • протест

Родители и учители готвят масов протест срещу „убийството“ на математическите гимназии. Над 2500 подписа за по-малко от 3 дни събра петиция срещу с готвените промени в новия проект на Закон за предучилищното и училищно образование, чрез които ще бъдат закрити паралелките от 5-ти до 7-ми клас в математическите гимназии.

Като родители и граждани искаме да демонстрираме нашата категорична позиция против унищожаване на най-ценното ядро, на най-достойните центрове на знание, на най-добрите постижения в съвременното българско образование, заявяват организаторите.

Бе инициирана подписка против това посегателство към един изграден и доказал се във времето модел, която само за няколко дни събра повече от 2300 подписа и подкрепата и активно продължава. Петицията ще бъде внесена в МОМН, Министерски съвет, парламента и Президентството и ако предложенията ни не бъдат приети, ще бъдат предприети законови действия на протести и гражданско неподчинение.

Още преди година Сдружението на директорите на математически гимназии алармираха обществеността за готвените промени, но очевидно становището на специалистите не е било взето предвид, а мотиви и аргументи за взетото решение няма, нито са посочени конкретни ползи върху развитието на образователната система.

Засегнати са десетки природо-математически и математически гимназии, които по правило са най-добрите и най-желани от родителите и техните деца училища във всички големи градове на България: СМГ " Паисий Хилендарски" – София, МГ " Петър Берон" – Варна, ПМГ " Акад. Никола Обрешков" – Бургас, ОМГ " Акад. Кирил Попов" – Пловдив, ПМГ " Нанчо Попович" – Шумен, гимназиите в Плевен, Монтана, Кюстендил, Ямбол и мн. др.

Организаторите настояват, приемът след четвърти клас в МГ трябва да се запази, защото позволява развитието на таланта на деца с доказани интереси и възможности в областта на математиката. Освен това начинът на обучение в МГ в 5-7 клас е доказано качествен. Доказателствата са многобройните национални и международни награди по математика, физика, информатика и високите резултати от НВО и изпитите за прием след седми клас на възпитаниците на МГ.

На трето място, практиката е доказала, че математическото мислене се развива и формира от ранна възраст и изпуснатите години за специализирано обучение от пети до седми клас трудно могат да се наваксат впоследствие.

Математическите гимназии не трябва да се пререгистрират като друг тип училища, защото всяка една от тези гимназии има имидж, граден с години, и имената на математическите гимназии са станали вече търговска марка и синоним на качественото образование в България. 

Проектозаконът трябва да се промени, като математическите гимназии се третират като специализирани училища и тази промяна да бъде заложена в чл. 37. Да се разреши приемът след 4-ти клас в МГ с промяна в чл. 37. Разчитаме да дадете гласност на поставения проблем и да ни съдействате да бъдем чути в името на нашите деца, в името на бъдещето на България, заявяват организотирте.

Списък на застрашените гимназии е: ПМГ "Акад. Никола Обрешков" – Бургас; МГ "Петър Берон" – Варна; ПМГ "Акад. Иван Ценов" – Враца; ПМГ " Акад. Иван Гюзелев" – Габрово; ПМГ "Екзарх Антим І" – Видин – след 5 клас; ПМГ "Иван Вазов" гр. Добрич; ПМГ "Иван Вазов" – Димитровград; ПМГ "Проф. Емануил Иванов" – Кюстендил; ПМГ – Ловеч; ПМГ "Св. Климент Охридски" – Монтана; МГ "Константин Величков" – Пазарджик; МГ "Гео Милев" – Плевен; ОМГ "Акад. Кирил Попов" – Пловдив; ПМГ "Никола Обрешков" – Казанлък; ПМГ "Яне Сандански" – Гоце Делчев; МГ "Баба Тонка" – Русе; ПМГ "Св. Климент Охридски" – Силистра; ПМГ "Добри Чинтулов" гр. Сливен; СМГ "Паисий Хилендарски" – София; ПМГ "Гео Милев" – Стара Загора; ПМГ "Акад. Боян Петканчин" – Хасково; ПМГ "Нанчо Попович" – Шумен; МГ "Атанас Радев" - Ямбол.
 


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 хфп

    0 0 Отговор
    Само мандатност не е достатъчна. Директорите не могат и не трябва да бъдат нито "работодатели", нито "мениджъри". Какъв мениджмънт има в едно училище ?! Да се отдаде лавката под наем и да се прибере комисионна ?! Да се чуди как да излъже общината с щата, как да принуждава персонала да излиза "доброволно" в неплатен отпуск или да го изхвърля на борсата след 15 юни за да прибира заплатите за летните месеци и после да раздава бонуси както му скимне?! В голяма част от училищата и дет. градини например счетоводители, касиери и някои учители получават в пъти по-големи бонуси, които после се делят с "мениджърите". Учебно-възпитателният процес е последна грижа на "мениджъра" в епохата на делегираните бюджети.
    Някой да се опита да анализира кадровата политика на училищния "работодател"? Каква система прилага да привлича по-квалифицирани, доказано добри професионалисти в подарените, т.е. поверените заведения?! Някаква рвзултатна дейност по повишаване на квалификацията на най-важния субект в УВП - Учителя?! Няяяяяма такова нещо. Точно обратното - в училищата тревожно нараства броят на "сезонните" учители и "оборотните" учителски места с цел да се присвояват заплатите за летните месеци, "работодателят-мениджър" все по-често умишлено назначава нередовни учители не само с цел икономии от заплатите на специалисти, но и защото тези хора са много удобни - манипулируеми и послушни.
    Ето защо НЕЗАБАВНО следва да се пресече този произвол в българското училище, защото нищо добро не ни чака като народ. Директори - само с функции,координиращи УВП, назначавани заедно с учителите от един и същ работодател - училищен борд към общината, който да е отговорен за всичко, осигуряващо съществуването на нормална и ефективна образователна система