Last news in Fakti

24 Февруари, 2012 21:06 1 773 3

Учителският синдикат критикува проектозакона за образованието

  • образование-
  • проектозакон
Учителският синдикат критикува проектозакона за образованието - 1
Снимка: БГНЕС

Обсъжданият проектозакон за предучилищното и училищното образование събра на многочасова дискусия в парламента представители на Министерството на образованието, синдикати, представители на бизнеса, преподаватели, различни неправителствени организации.

Образователният министър определи проекта за закона министърът като голям успех. Той изтъкна, че при изготвянето му са работили над 200 специалисти, преведени са срещи с експерти в най-различни градове на страната, като е била обсъждана всяка идея и предложение за промяна.

„Този текст е голям успех и отразява динамиката на проблемите не само в държавата, а в глобално отношение", заяви просветният министър, изтъквайки че законът е насочен към бъдещето. Най-голямото достойнство според него е фактът, че проектозаконът е човекоцентричен и залага на креативността, компетенцията и уменията.

От Държавната агенция за закрила на детето също похвалиха проектозакона за училищното образование. От там изтъкнаха, че той кореспондира със Стратегията 2020 и Националната стратегия за детето.

И синдикалният лидер Янка Такева посочи добрите страни на проектозакона. Според нея този текст е модерен, иновативен и предизвикателен. Тя допълни, че в него са залегнали много политики, които Синдикатът на българските учители е предлагал, развивал и продължава да развива. Особено важно според нея е, че държавата поема грижата да финансира образованието на всички 4-годишни деца.

Такева обаче не спести и критик. На първо място, по думите й, българският учител е ясно „видим" в задълженията си, но не и в правата. „В центъра е не само детето, но и учителят, защото учителят създава началното образование", изтъкна тя.

„Много ни притеснява и проблемът за финансиране на училището", заяви Такева и допълни, че Синдикатът на българските учители е дал много предложения за обогатяване на този раздел. „Недофинансирането на системата, дори и при най-добър замисъл може да няма резултат", коментира тя.

Именно поради тази причина, според нея, е много важно в проектозакона да залегнат два допълнителни текста как и по какъв начин се увеличава единният разходен стандарт. „Нали говорим за всички деца на България, а не само за децата на 150 училища, които нямат този проблем с финансирането", заяви тя.

Такева коментира и въпроса за финансирането на частните учебни заведения, посочвайки, че синдикатът като цяло одобрява тази идея. Тя обаче даде за пример практиките в редица европейски страни, изтъквайки, че в много от тях частните учебни заведения не могат да бъдат повече от 3% от всички в страната. „Там държавата е осигурила необходимите средства за издръжка на един ученик", продължи синдикалният лидер, уточнявайки, че в повечето европейски страни тя възлиза на 4 хиляди евро, докато у нас е едва 600 евро. Според Такева трябва да започне поетапно финансиране на частното образование.

По думите й, трябва и по-често да се провеждат конкурси за директорските длъжности, като в оценяването трябва да взимат участие и синдикатите.

Такева настоява и една година след приемането на закона да се проведе мониторинг на ефектите от него.
Критики към проектозакона изказаха и от национално представителни организации на хората с увреждания. Според тях проектозаконът създава възможност децата със специални образователни потребности да се обособяват в отделна група, а това представлява форма на изолация. Никъде в закона не е регламентирано по какви критерии ще се случва това и кой ще обучава тези деца в групата.

Друг пропуск на проектозакона според тях е, че никъде в него не се регламентира коя подкрепа за такива деца се финансира от държавния бюджет и коя - не. Този текст позволява центровете за личностно развитие да функционират като частни структури и да определят голяма част от дейностите си като платени.

От бизнеса поискаха компетентни лица и от бизнес средите да имат право да преподават в професионалните училища, както и разработване на механизъм за публично-частно партньорство с участие на бизнеса с цел разработване на програми за професионални умения на учащите се.

 


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 $$$$

    0 0 Отговор
    И каво е частното на частните училища, като ще получават от бюджета!? Печалбата само е частна! Тава е източване на държавни средства към частни джобове! Родителите на селските деца също плащат данъци, но ги карате да пътуват зимата километри на училище!
    Мизерия е заляла обществените училища, университета и БАН, ама ще дадем на частните!!!! Обществото има задължение към държавните и общински учебни зашедения, а не за частните!!!
    Игнатов не излиза от правилото - най-тъпите са най-корумпирани!!!
  • 2 Бясна

    0 0 Отговор
    Чл. 250 от проекто-закона представлява един лобистки текст, който обслужва интересите на фирма Админсофт ЕООД, която от дълги години паразитира в МОМН, получава стотици хиляди левове годишно за една буквално елемнтарна програма, съдържаща списък на учениците и списък на учителите в България и няколко справки върху тези два списъка. Абсолютно никой не обърна внимание на това поредно безобразие. Закотвили са се там и няма мърдане. Преди продаваха програмата на училищата по 300лв., сега от около година са подписали директно с МОМН и няма да се учудя, ако министерството задължи всички училища да работят с това допотопно решение. Явно "академичните" връзки отдавна са прераснали в "бизенс" такива. Честито!
  • 3 зсз

    0 0 Отговор
    Само мандатност не е достатъчна. Директорите не могат и не трябва да бъдат нито "работодатели", нито "мениджъри". Какъв мениджмънт има в едно училище ?! Да се отдаде лавката под наем и да се прибере комисионна ?! Да се чуди как да излъже общината с щата, как да принуждава персонала да излиза "доброволно" в неплатен отпуск или да го изхвърля на борсата след 15 юни за да прибира заплатите за летните месеци и после да раздава бонуси както му скимне?! В голяма част от училищата и дет. градини например счетоводители, касиери и някои учители получават в пъти по-големи бонуси, които после се делят с "мениджърите". Учебно-възпитателният процес е последна грижа на "мениджъра" в епохата на делегираните бюджети.
    Някой да се опита да анализира кадровата политика на училищния "работодател"? Каква система прилага да привлича по-квалифицирани, доказано добри професионалисти в подарените, т.е. поверените заведения?! Някаква рвзултатна дейност по повишаване на квалификацията на най-важния субект в УВП - Учителя?! Няяяяяма такова нещо. Точно обратното - в училищата тревожно нараства броят на "сезонните" учители и "оборотните" учителски места с цел да се присвояват заплатите за летните месеци, "работодателят-мениджър" все по-често умишлено назначава нередовни учители не само с цел икономии от заплатите на специалисти, но и защото тези хора са много удобни - манипулируеми и послушни.
    Ето защо НЕЗАБАВНО следва да се пресече този произвол в българското училище, защото нищо добро не ни чака като народ. Директори - само с функции,координиращи УВП, назначавани заедно с учителите от един и същ работодател - училищен борд към общината, който да е отговорен за всичко, осигуряващо съществуването на нормална и ефективна образователна система